اربعین، استمرار تجلّی نفس قدسی امام معصوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکتری تصوف و عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب قم

چکیده

نفس از منظر دین و حکمای اسلامی جوهری الهی و دارای مراتبی چون نفس نباتی، حیوانی و انسانی است؛ و نفس قدسی را می‌توان از بالاترین مراتب نفس انسانی دانست. صاحب این نفس به دلیل رهایی از تعلقات و نیز پیراستگی از هرگونه رجس و پلیدی، دارای تجلیاتی در عالم هستی است، که وساطت فیض الهی و ارشاد و دستگیری بندگان خدا، ازجملۀ آن‌ها به‌شمار آمده و از مقامات پیشوایان معصوم علیهم السلام و اولیای خاصۀ الهی است. این تجلیات قدسی که زمان و مکان در آن تأثیری نخواهد داشت، امروزه ظهوری متفاوت و آشکار در زیارت اربعین پیدا کرده است؛ که ازجملۀ این تجلیات می‌توان به اکمال ایمان و بندگی، تجدید عهد و پیمان با ولایت، احیای فرهنگ آزادی‌خواهی و قیام برای خدا و نیز اتصال مکتب عاشورا و مکتب ظهور اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Arbaeen, the continuation of the manifestation of the holy soul of the Infallible Imam

نویسنده [English]

  • Morteza Khosroshahi
PhD in Sufism and Mysticism, University of Religions and Religions
چکیده [English]

From the perspective of religion and Islamic scholars, the soul is a divine essence and has levels such as vegetative, animal and human souls; and the holy soul can be considered one of the highest levels of the human soul. The possessor of this soul has manifestations in the universe due to liberation from (worldly) attachments and also refinement from any obscenity and filthiness, and counted among these manifestations are mediation of divine grace and guidance and apprehension of God's servants, and he is one of the representatives of infallible leaders and special saints of God. These sacred manifestations, in which time and place will have no effect, have found a different and obvious manifestation in the Arbaeen pilgrimage today. Among these manifestations, we can mention the fulfillment of faith and servitude, the renewal of the covenant with the Wilayah, the revival of the culture of freedom-seeking and rebellion for God, as well as the connection between the school of Ashura and the school of revelation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arbaeen
  • Nafs
  • Nafs Qudsi
  • Imam Masoom
  • Ziyarat
قرآن‌کریم.
ابن‌بابویه، علی بن محمد (1395). کمال الدّین و تمام‌النّعمه، تهران، اسلامی.
ابن‌بابویه، محمد بن علی (1413ق). من لا یحضره الفقیه، تصحیح علی‌‌اکبر غفاری، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
ابن‌بابویه، محمد بن علی و محمد بن محمد بن نعمان مفید، (1414ق). اعتقادات الامامیه و تصحیح الاعتقاد، قم، کنگره شیخ مفید.
ابن‌سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (بی‌تا). رسالة فی السعادة، در رسائل، قم، بیدار.
ـــــــــــــــــ (1375). النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن‌‌زاده آملی، قم، مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
ـــــــــــــــــ (1404ق). الشفا (الالهیّات)، تصحیح سعید زائد، قم، کتابخانه آیت‌ اللّه مرعشى نجفى.
ابن‌طاووس، رضی‌الدین علی بن موسی (بی‌تا). الملاحم والفتن فی ظهورالغائب المنتظر، بیروت، موسسة الاعلمی.
ابن‌قولویه، جفر بن محمد (1377). کامل الزیارت، ترجمۀ ذهنی تهرانی، تهران، پیام حق‏.
ابن‌مشهدی، محمد بن جعفر (1419ق). المزار الکبیر، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب، بیروت، دار صادر.
اردبیلی، سید عبدالغنی (1392). تقریرات فلسفی امام خمینیŠ، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینیŠ.
امام‌جمعه‌زاده، سیدجواد (1378). «آزادی در اسلام»، پژوهشنامۀ انقلاب اسلامی، ش 2، بهار.
آشتیانی، سید‌جلال‌الدین (1370). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص، تهران، امیرکبیر.
آملی، سیدحیدر (1368). جامع الاسرار و منبع الأنوار، تهران، علمی فرهنگی.
جامی، عبدالرحمن (1370). نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص، تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى‏.
حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعه، قم، مؤسسة آل البیت‰.
خمینی، روح‌‌الله (1376). مصباح الهدایة إلى الخلافة و الولایة، تحقیق سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى‏Š.
ـــــــــــــــــ (1394). اربعین حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیŠ.
دهخدا، علی‌‌اکبر (1377). لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1381). المبدأ و المعاد، تصحیح محمد ذبیحی و شاه‌نظری، تهران، بنیاد حکمت صدرا.
ـــــــــــــــــ (1981م). الحکمة المتعالیه، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1360). رسالة الولایه، قم، مؤسسه اهل البیت‰.
ـــــــــــــــــ (1384). مباحث علمی در تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
ـــــــــــــــــ (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعۀ مدرسین.
الطریحی، فخرالدین (1408ق). مجمع البحرین، بی‌جا، مکتب النشر الثقافه الاسلامیه.
عمید زنجانی، عباسعلی (بی‌تا). مبانی اندیشۀ سیاسی در اسلام، بی‌جا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
عیّاشی، محمد بن مسعود (1380). التفسیر العیاشی، تصحیح محلاتی، تهران، المتبعة العلمیة.
فتال نیشابوری، محمد بن‌احمد (1366). روضة الواعظین، ترجمه دامغانی، تهران، نشر نی.
فخر رازی، محمد بن‌عمر (۱۴۲۰ق). مفاتیح الغیب، بیروت، دارالتراث العربی.
فناری، شمس‌الدین محمد (1388). مصباح الانس، قم، اشراق.
قریشی، سیدعلی‌اکبر (1371). قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامی.
کوفی، فرات بن ابراهیم (1410ق). تفسیر کوفی، تهران، تصحیح محمد کاظم، وزارة الإرشاد الإسلامی‏.
لاهیجی، محمد (بی‌تا). مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، بی‌جا، کتابفروشی محمودی.
مجلسی، محمد‌ باقر (1403ق). بحارالأنوار، بیروت، مؤسسة الوفا.
ـــــــــــــــــ (1423ق). زادالمعاد ـ مفتاح الجنان، تحقیق علاءالدین اعلمی، بیروت، موسسة الأعلمی للمطبوعات‏.
مصطفوی، حسن (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مطهری، مرتضی (1372). مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی، تهران، صدرا.
مطهری، مرتضی (1373). گفتارهای معنوی، تهران، صدرا.
مولوی، جلال‌الدین محمد (1375). مثنوی معنوی، تصحیح مهدى آذر یزدى‏، تهران، پژوهش.‏
نعمانی، محمد بن ابراهیم (1397). الغیبه للنعمانی، تهران، صدوق.